Piah.se – Webb- och grafisk design

En titt i backspegeln

I år 2017, är det 20 år sedan jag började lära mig webbdesign och Photoshop. Med anledning av detta lilla jubileum tänkte jag damma av tangentbordet och skriva ett inlägg där jag ser tillbaka lite i backspegeln.

Designtrender

Det har inom webbdesign, liksom på många andra kreativa områden, alltid varit rådande någon form av trend i vad som för tillfället anses modernt och snyggt. Att se tillbaka på hur just den grafiska designen utvecklats är nog det roligaste och mest talande för den utveckling som skett.

När jag började med HTML 4.01 (kom 1999), bestod grafiken av illa upplösta bilder och (ibland medvetet) pixlig grafik, dvs kantigt, vasst och utan kantutjämning. Många gillade att fylla ut varje tom yta med rörliga gif-bilder, som var väldigt populärt och kunde laddas ner både här och där. Gärna spetsade man också till det med någon illa mönsterpassad bakgrund i någon fantasifull struktur och kulör. Kanske inte med så stor tanke på mottagaren många gånger, utan mest bara för att man kunde. Och vem minns inte de begränsade färgvalen (16 st)? Aqua, lime, fuchsia m.fl. var grälla och starka färger som kunde få vem som helst yr i huvudet.

Man får väl också ha i åtanke att den hårdvara vi hade då och den teknik vi använde för att ansluta till Internet (56K modem i bästa fall) inte direkt varken främjade eller tillät några större utsvävningar i grafik- och designtänk. Skärmarna var mycket mindre och hade färre pixlar, så pixeldesignen fungerade med den tekniken mätt väldigt bra och var helt rätt i tiden. Det var design för 1024-skärmar i bästa fall och det var knappt någon idé att ha centrerad design, utan ibland fick det också bli vänsterställd. Det märktes ändå inte så stor skillnad då skärmarna var så små.

Ett mer eller mindre historiskt dokument från den tiden är DocOzones hemsida www.handson.nu. En kille som jag minns att jag betraktade som kung på Photoshop och webbgrafik. Det är roligt att hemsidan ligger kvar precis som den var. Något av en raritet får man nog säga.

Från mitt eget minnesarkiv

Jag har sparat så gott som alla hml-sidor jag själv gjort genom åren. Tyvärr finns ingen bild på den allra första, men den med äldsta datumet är daterad februari 1999. Ganska roligt (och bitvis lite skämmigt) att se tillbaka på, så här följer en liten bildserie på vad jag har i arkivmapparna från begynnelsen. Det var uteslutande webbplatser för privat bruk och det är väl ganska lätt att se att Tomb Raider har varit en stor inspiration under hela resan.

Jag har försökt lägga dem i omvänd kronologisk ordning , dvs de äldsta kommer sist. JavaScript-datumen blir på vissa skärmdumpar tyvärr lite missvisande då de alltid visar dagens datum. För muspekaren över bilden och klicka på pilarna till höger eller vänster för att bläddra.

 

Mot användarvänligare

Alla som ville hänga med övergick efter ett tag från att ställa upp layouter med tabellelement till att börja använda div-elementet. Med tiden lärde vi oss att använda CSS och att skilja på det här med dokumentstruktur och formgivning. Vi började också fokusera mycket på användarvänlighet och att våra webbdokument skulle valideras mot W3C’s givna standarder.

Vid den här tiden designade vi också uteslutande för datorskärmar (det fanns inga smartphones eller surfplattor än!) så det enda vi hade att förhålla oss till var olika skärmupplösningar, samt egenheterna hos olika webbläsare och deras versioner. Det var lite två läger också om vilken webbläsare som man ”höll på” – Internet Explorer eller Netscape.

Bättre skärmar och mjukvara tillät med tiden att de kantiga formerna började rundas av och jag minns att jag i början hade lite svårt att gilla de där skuggorna, speglingarna och de lite mer mjuka formerna som kom med Windows XP och därikring.

Webbesign idag

Med dagens fokus på responsiv design har mycket återigen förenklats. Lite som det var tänkt från början kanske. Vi gör gärna enkla sidor (one-page-designs) där man får läsa uppifrån och ner i en enda spalt utan störande element på sidorna. Sidospalter måste ändå hamna längst ner i mobilvyn så vi rationaliserar och skalar ner till det mest nödvändiga i både text och funktion. Ingen vill läsa långa avhandlingar på företagswebbar så det gäller att fatta sig kort, koncist och SEO-smart.

Även Windows (10) är idag väldigt avskalat och spartanskt och har liksom gått tillbaka till kantigt och platt, om än i en mer uppdaterad grafisk design än tidigare.

 

Instagram @aspellhome