Etiketter till kaffepåsar
Tidigt i höstas fick jag ännu ett uppdrag av Dellerhagen Coffee, som jag tidigare gjort en webbplats till. Det nya uppdraget var att utforma etiketter till ett par nya kaffesorter och deras påsar.
Jag fick några kaffepåsar i handen, namnen på de nya sorterna, samt en liten lista på önskemål. Så här gick det till.
Nyckelord
Jag tycker det är bra när kunden kommer med nyckelord som på något sätt beskriver den känsla man vill att trycksaken eller webbplatsen ska inge.
Det kan i många fall vara en tolkningsfråga och ett ord som betyder en sak för en person, kanske säger något annat för en annan person. Därför är det viktigt att både kunden och jag kan motivera vårt ”tänk”. I mitt fall exempelvis varför jag använt den färgen, det typsnittet och just det grafiska elementet. På så sätt kan man också lära av varandra och bättre förstå varandras tankegångar.
Stardust och Sweet Moments
Det första namnet, Stardust, ger mig en lite lyxig Hollywood-känsla, lite glamour och stjärnglans. Det skulle också kunna vara en dragning åt det mer sagolika hållet.
Det andra namnet, Sweet Moments, ger mig en känsla av ”min stund för mig själv”, njutning och att ta vara på de små och goda stunderna i livet.
Hur illustrerar man då detta i etiketterna till kaffepåsarna? Efter lite bollande fram och tillbaka med våra tankar och idéeer, kom vi fram till följande utseende.
För igenkänning har vi använt (förutom den självklara logon) de mörka fälten upptill och nedtill som det är på webbplatsen. Även vågen under loggan är ett grafiskt element från webbplatsen.
För att fortfarande hålla det hela stilrent kom vi tillslut fram till att ett och samma teckensnitt på texten längst ned var det bästa, samt endast en liten grafisk detalj för att särskilja de olika sorterna.
Jag har ännu inte sett de nya kaffepåsarna ”live”, men väntar med spänning! Tror bl.a. att etiketterna kommer att ha rundade hörn.
Skiiiit snyggt!
Helt rätt!
Jättefing
Maliin