Format P – Webb- och grafisk design

Vad betyder en logotype för dig?

Som företagare i branschen grafisk design, lägger man särskilt märke till allt det grafiska i sin omgivning. Företagsprofiler och logotypes är en av dessa saker.

En del företag tycks förvånande nog inte ha någon logotype. Både identitet och igenkänningstecken saknas alltså. Beror det på att man inte tycker det är viktigt eller inser man helt enkelt inte betydelsen av en konsekvent profil?

Uppdragen flödar in ändå

En anledning kan ju vara att man helt enkelt inte haft tid att ta tag i sin grafiska profil, eftersom man har fullt upp med sina uppdrag. Man har kanske sina trogna kunder ändå och det ena jobbet leder till det andra, utan att man behöver lägga så mycket tid på marknadsföring.

Förr eller senare tror jag ändå att man ställs inför situationer där det behövs eller rent av krävs att man har sin logga färdig.

Skillnaden på logotype och grafisk profil

En logotype är för mig en symbol och ett kännemärke för ett visst företag. Med symbol i det här sammanhanget menar jag helheten, typsnitt och eventuellt grafiskt element/symbol tillsammans.

I en grafisk profilmanual eller handbok, beskrivs hela den grafiska framtoning som används för att marknadsföra och profilera företaget. T.ex.

  • Profilfärger i form av basfärger och accentfärger
  • Typsnitt i löpande text och rubriker
  • Övriga grafiska element/figurer
  • Regler för placering och användning i olika media

Om logotypen innehåller färger, så ligger det troligtvis närmast tillhands att utgå från dessa när man sedan skapar den grafiska profilen. Det är inte säkert att typsnittet i loggan lämpar sig för annan text inom profilen, utan då får man hitta ett som kan matcha detta på ett smakfullt sätt.

Varför logotype och grafisk profil?

Anledningarna till att ha en logotype är många. Den främsta är nog ändå att i förlängningen kunna skapa igenkänning och ett förknippande med sitt företag och sin bransch.

Tänk bara på alla skyltar man ser i en stad. Hur många av dessa är inte så inarbetade i folks sinnen att det räcker med bara symbolen eller en viss färg, utan att företagsnamnet ens syns?

    

Krav på en logotype

Hur och var ska en logotype fungera? Du vill kanske ha den på ditt visitkort, i brevmallar och webb, men även kunna trycka den på kläder eller göra en roll-up eller affisch i jätteformat. Ibland finns också flera varianter på en logo för att kunna använda den t.ex. vid begränsat utrymme.

För att en logotyp och andra grafiska element ska fungera i alla storlekar gäller det att tänka sig för när man utformar den. Man kanske t.ex. ska undvika för små och fina detaljer som riskerar att bli en gröt i det pyttelilla formatet.

Färgval är ett kapitel för sig och handlar mycket om associationer och en hel del om färglära. Färger påverkar oss människor undermedvetet att tänka och känna på ett visst sätt. Så visst är det viktigt att även färgerna blir rätt.

Hemmapul kontra proffspul

Många egenföretagare utformar sina logotyper helt själva och lyckas bra med det. Problemet med hemmapul är kanske inte själva utformningen alla gånger, utan mer att man saknar programvaror för att göra ett bra original.

Man har kanske valt ut ett teckensnitt som man använder sig av, samt någon liten figur. För varje gång den används kanske man också gör om samma logga gång på gång. När man gör så får man sällan en konsekvent logga som ser exakt likadan ut i alla sammanhang. Det kan t.ex. handla om förhållanden i textstorlekar, avstånd mellan grafiska element m.m. Detaljer som kan tyckas obetydliga, men som är ack så viktiga för helhetsintrycket.

Om man vill förmedla kunnande och professionalism, bör man t.ex. inte tillverka sin logga med hjälp av WordArt och ClipArt och sedan nöja sig med det. I värsta fall fungerar det möjligtvis att lämna som skiss/idé till någon som kan göra ett riktigt original.

När en fackman skapar logotypen, får kunden loggan i flera olika format som passar till olika media och inom olika användningsområden. Oavsett så ser den alltid exakt likadan ut i alla formaten. De kan även hjälpa till att ta fram digitala original utifrån en logo som bara finns i pappersformat.

  • EPS – skalbart format som lämpar sig som tryckoriginal
  • PDF – visningsex/manus och ibland för tryck
  • JPG, GIF – Webbformat som också kan passa i e-post och dokumentmallar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *