Format P – Webb- och grafisk design

Logotyper utformade av Format P

Att utforma logotyper tillhör inte de uppdrag jag har mest av, men det händer faktiskt allt oftare. I dessa fall har jag endera utformat hela logotypen eller förnyat delar av den.

När nystartade företag hör av sig och vill starta upp en ny webbplats händer det titt som tätt att de inte heller har någon logotyp klar.

Logotyp går före ny webbplats

Om kunden inte har en logga, brukar jag föreslå att vi börjar med att ta fram en logga och fastställer eventuella profilfärger. Detta eftersom jag jobbar fram webbdesignen utifrån logotypen och den grafiska profilen.

Logotypen utgör grunden i hela den grafiska profilen, vilken i sin tur ger den röda tråden i alla komunikationsmedel som webb, visitkort, foldrar, brevmallar m.m. Jag skulle nog vilja säga att den är mer eller mindre nödvändig för att man ska kunna bli igenkänd på alla ställen där man verkar och vill märkas.

Symbolik och text

Att en logotyp, förutom text, också består av någon symbol är inte direkt ovanligt. Det svåra med symbolik är att lyckas inge rätt associationer.

Personligen tror jag det är viktigt att hålla det enkelt och att inte ha för invecklade symboler. Om symbolen är svårtolkad eller otydligt utformad finns risken att ingen ser vad den föreställer.

Uppdrag med  Format P

Den första logga jag tillverkade var för det då nystartade företaget Hela Du. Kunden ville ha en sköldpadda med, vilken symboliserade en känd teori inom verksamhetsområdet. Tycker den är helt okay, men idag hade jag kanske gjort en mer stiliserad figur.

Mitt andra uppdrag bestod av att byta ut en symbol i en befintlig logga för företaget Inspire. Kunden ville ha en sjöstjärna, som här symboliserade något lite mer personligt. Jag föreslog en grafisk, platt och tydlig sådan, vilket jag trodde skulle göra sig bättre i olika trycksaker än något mer detaljerat.

Den tredje logotypen utformades från grunden och finns numera i ett antal variationer. Den första med dalahästen används t.ex. på visitkorten och webben. Nyligen blev jag också tillfrågad att göra ett par exemplar med företagarens namn med i loggan.

Den fjärde loggan, som jag utformade helt från grunden, var till min systers krogverksamhet Heakrogen. Från början fanns inte liljan med. Den blev aktuell senare, bl.a. på grund av husets historia.

Vi kände båda under utvecklingen av liljan, att det var tvunget med en lite mer detaljerad sådan för att det skulle framgå att det var en lilja. Att ha den klassiska, platta och stiliserade liljesymbolen (som syns både här och var) var aldrig aktuellt.

Ibland händer det att kunden inte har något digitalt original till sin logga. Det kan t.ex. vara så att den blev skapad under en tid när den tekniken inte fanns att tillgå. Idag vill de flesta tryckerier ha loggor i form av EPS-filer, för att kunna trycka i olika storlekar utan kvalitetsförlust.

En gång fick jag skanna in en teckning jag själv gjort till en logga (för länge sedan) och omvandla den till ett digitalt original. Här kan du läsa mer om hur det gick till.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *