Ditt visitkort på webben

De flesta företag vill synas på webben, men tycker kanske inte att de har tillräckligt med material för att fylla en hemsida, eller tillräckligt med tid för att underhålla ett nyhetslöp eller en blogg.

Ett alternativ för dem kan då vara ett webbvisitkort. En enkel sajt bestående av bara en sida, där kunder hittar de viktigaste uppgifterna.

Finns inte alla på nätet redan?

Faktum är att om jag går till mig själv, så tar jag nästan för givet att alla etablerade företag redan finns på nätet. Men så är inte alltid fallet.

Hör jag talas om ett företag som jag av en eller annan anledning vill komma i kontakt med, så är nog bland det första jag gör att testa om deras företagsnamn finns som en .se-adress. Lyckas inte det, letar jag kanske på Eniro eller andra företagsregister.

Registrera alltid ditt domännamn

Oavsett om man planerar att skaffa en webbplats eller inte, så tror jag definitivt att det är en god idé att registrera sitt företagsnamn som ett domännamn. Företrädesvis en .se-domän om man verkar i Sverige.  Om inte annat, så för att kunna ha en mer professionellt klingande e-postadress i sin företagskommunikation.

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att använda en Hotmail-adress (eller motsvarande) i företaget. Vill man ändå inte släppa sitt välbekanta gränssnitt så går det ju att vidarebefordra e-posten dit, men ändå använda den ”snygga” e-postadressen utåt i visitkort och liknande.

Visitwebb eller webbkort?

Vill man inte köra för fullt direkt med en fullmatad webbplats, kan man som sagt alltid skaffa sig en startsida/visitkort så att man ändå kan bli hittad. Reservera sin plats på nätet så att säga.

Här nedan spånade jag lite på hur min egen ”visitwebb” skulle kunna se ut om jag inte redan hade en blogg/webbplats. Skulle nog också kunna tänka mig att klämma in ett kontaktformulär någonstans.

Klicka för större bild.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram @aspellhome