Format P – Webb- och grafisk design

Att skapa en bra startsida

De flesta företag på nätet vill såklart ha en säljande och lockande startsida. Vad innehåller då en sådan startsida och hur ska man tänka när man bygger själva entrén till en webbplats?

Det är mycket att tänka på, så en genomtänkt planering underlättar arbetet enormt. Samtal och möten med kunden för att få ut så mycket information som möjligt om vad man har för tanke med sin närvaro på Internet.

Startsidor

Startsidor fungerar i mångt och mycket som en entré, skyltfönster eller vad man nu vill kalla det. De är också det första intrycket man får av webbplatsen, vilket kan vara avgörande för om läsaren/kunden stannar och läser vidare.

På en relativt liten yta, ska man på ett snyggt och lättillgängligt sätt försöka ge små smakprov på det som erbjuds, så att personen i fråga känner sig nyfiken och manad att gå vidare.

Saker som ofta efterfrågas, nyheter, erbjudanden, kampanjer och händelser som är väsentliga för verksamheten ska även det kunna lyftas fram och ändras vid behov.

Varför en webbplats?

Det främsta syftet för alla med en webbplats är förstås att man vill nå ut till allmänheten med någon form av budskap. För vissa räcker det att markera att man finns, medan andra vill fylla ut med nyhetslöp, bloggande och diverse smakprov på vad man kan erbjuda.

Stort eller smått

Alla har olika mycket information som ska publiceras. Det måste man också ta hänsyn till när man planerar layout och navigering. Om man bygger in för mycket annonsplatser och puffrutor i sin layout som inte går att fylla ut, så har man troligen missat något i planeringen.

Var sak på sin plats

En tumregel för en bra layout är att var och en av ingredienserna man planerat ska ingå, bör få sin egen bestämda plats. Ett sidhuvud/dokumenthuvud och en sidfot brukar vara en självklarhet och är oftast det som ramar in hela layouten.

Att försöka hålla sig till en skärmsida är det ultimata för en startsida. Man bör få plats med det som är tyngdpunkten i verksamheten och just för dagen.

Skissa upp ett rutsystem på ett papper och avgör redan från början var t.ex. navigeringen ska ligga, med plan inbegripen för hur den ska fungera. Gör också plats för övriga ingredienser som ska samsas på startsidan, t.ex.

  • Nyhetsutdrag
  • Annonsplatser och puffrutor/pufflänkar
  • Bildspel, Flash eller annan rörlig grafik
  • Gilla-knappar för Facebook och länkar till andra sociala medier

Skapa (om det krävs) tydliga och utstickande rubriker till de olika avdelningarna så att läsaren får överblick och ögonen leds att hitta det väsentliga.

Tänk på mått och stilregler

När startsidan är klar, brukar det vara relativt lätt att skapa en samstämmig lyout till övriga sidor. Om någon av spalterna eller rutorna från startsidan ska hänga med även här, är det bra om man tänkt över spaltbredderna redan på starsidan så att de även stämmer och fungerar på övriga sidor. Det blir mindre rörigt för läsaren om spaltbredderna kan behållas lika överallt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *